29 november, 2008

Avslöjande: Svenska Dagbladet porrsurfar

UPPDATERAD Dagens fulmedia utger sig allt som oftast för att vara moraliskt högstående då de pådyvlar sina läsare pekpinnar och näsknäppar om vad som är rätt att tycka om invandring och integration. Nu visar Svenska Dagbladet sitt rätta jag. Genom tjänsten MediaCreeper kan vem som helst se vilka sidor fulmedia surfar på. En granskning bättre än bäst.

Mindre förvånad upptäckte jag att Pravdatidningen Svenska Dagbladet under den senaste tiden besökt porrsidan Porrigt.se. Den 26/11, 27/11 och 29/11 var man inne på nämnda sida som presenterar sig som följer: ”Sveriges snabbast växande och det absolut porrigaste Community på Internet.”

För att leka mamma och pappa åt medborgarna visar Svenska Dagbladet upp en förvånansvärt omogen sida. Men vad kan man förvänta sig? Trots sin övertro på sig själva är de inte bättre än någon annan. Mediabranschen behöver i sanning storstädas.


Uppdatering: En granskning visar att Svenska Dagbladet besökt nämnda porr-sida vid 30 separata tillfällen den 29:e och den 30:e november.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det inte vara för att samla stoff till en artikel?

Man får inte göra samma misstag som dom. Och bara hoppa på utan att veta sanningen.

Rakryggad ifrågasättare sa...

Politiske redaktören Anna Dahlberg på Expressen vägrar fortfarande att svara på mina brev. Därför skrev jag och påminde henne:

Anna Dahlberg - Expressen,

Hej! Varför svarar du inte på mitt brev? Det är inte rättvist, då jag svarade på ditt brev till mig. Svaret till dig finns här under... i händelse det första skulle ha försvunnit. (Det brev som finns publicerat här på bloggen... min anmärkn.)

Du förstår väl Anna Dahlberg att, du inte bara kan vifta bort andras åsikter, ställningstaganden och debattinlägg så här nonchalant, hur länge som helst. Ett sådant förfarande indikerar på att det saknas respekt för det fria ordet.

Den gången du offentligt, på redaktionell basis ger uttryck för dina högst privata politiska åsikter i pressen duger det inte att bara smyga undan och gömma sig bakom Expressens logga. Det är inte rakryggat!
Och att stämpla mitt brev/inlägg som främlingsfientligt, bara för att inte behöva svara på det, håller naturligtvis inte. Det är inte heller rakryggat, utan bara löjligt och omoget. Du gör ju bara dig själv omöjlig Anna Dahlberg; åtminstone utanför den absolut innersta kretsen.
Varför vågar du inte offentligt stå upp för vad du skriver? Det begriper jag inte... Vad är det som är så farligt med detta?

Och skulle du vilja svara offentligt, så finns det möjlighet att kommentera brevet direkt genom att skriva ett inlägg.
Ditt brev finns upplagt snyggt och prydligt på: www.rakryggad.nu
Och samtidigt kanske du då vill be din chefredaktör, Otto Sjöberg, besvara ett annat brev som är adresserat till honom. Det brevet väntar sedan en tid på svar. Detta brev finns också upplaggt på samma blogg: www.rakryggad.nu

Förresten mitt första brev till dig Anna Dahlberg, det som du stämplade "främlingsfientligt", ligger även det på: www.rakryggad.nu

Vänliga hälsningar,
Rakryggad Ifrågasättare

Rakryggad ifrågasättare sa...

Jag svarar inte på främlingsfientliga mejl. Därav min tystnad.
/Anna Dahlberg

Ja, så besvarade som bekant den politiske redaktören på Expressen, A. Dahlberg, på mitt brev, när jag ifrågasatte hennes krav på att förstärka svensk militär närvaro i Afghanistan.

Tänkte att det kunde vara intressant att höra vad hennes chefredaktör, Otto Sjöberg, hade för kommentarer till detta...

Fast han har ännu inte svarat. Och det har han inte heller gjort på ett tidigare brev från mig, som finns upplagt här på bloggen...


Chefredaktör Otto Sjöberg - Expressen,

I egenskap av chefredaktör på Expressen, önskar jag göra Dig uppmärksam på att jag har (rättare sagt: har haft...) en påtagligt enkelriktad skriftställning med redaktör Anna Dahlberg.
Låter Dig genom tre separata mail, ta del av mina tre mail till henne: "Fw. Dahlberg Mail 1" - "Fw. Dahlberg Mail 2" - "Fw. Dahlberg Mail 3"

Finner det mycket märkligt, för att inte säga anmärkningsvärt, att redaktören inte besvarar mina mail... Varför så uttalat konsekvent vägra en dialog med sina läsare; något jag för övrigt istället tror skulle vara mycket berikande och produktivt för tidningens dynamiska utveckling på det redaktionella planet.

Jag har alltid föreställt mig att varje tidnings önskan och strävan är att, försöka etablera kontakt med läsarna, och därmed uppnå en engagerad och delaktig läsekrets!

Hur ser Du som chefredredaktör på detta beskrivna, och en smula arroganta, förfarande presenterat av den politiske redaktören Dahlberg?
Detta inte minst med tanke på att Dahlberg vid relaterade specifika tillfällen, plötsligt gör sig till representant och taleskvinna inte bara för den politiska redaktion, utan för Expressen i sin helhet som tidning.
Redaktören i fråga blir så att säga Expressens ansikte utåt mot läsekretsen... Det är förstås en mycket delikat uppgift, samtidigt som det medför ett stort redaktionellt ansvar.

Den brevskrivande läsaren kan ju vid sådana tillfällen lätt få den uppfattningen att, den berörde redaktörens personliga inställning, uppfattning och beslut skulle återspegla och prägla hela tidnings förhållande till denne "dömde" och kritiserade brevskrivande läsare. Man måste hålla i minnet att, mitt brev vänder sig till en redaktionell artikel, offentligt exponerad och publicerad i Expressen.

Redaktör Anna Dahlberg uttrycker sitt missnöje över mitt brev genom att, helt enkelt åtsidosätta alla etiska regler som råder på en tidningsredaktion.
Samtidigt som hon utnämner sig själv till överdomare och moraliskt föredöme genom följande direkt osympatiska mailsvar på mitt första seriösa brev: "Jag svarar inte på främlingsfientliga brev. Därav min tystnad."

Mina tre frågor lyder därför:

- Delas redaktör Dahlbergs uppfattning kring mina personliga åsikter och mitt sätt att skriva och uttrycka mig, av centralredaktionen på Expressen?

- Kan en sådan generaliserad och respektlös bild av en enskild brevskrivande läsare, verkligen vara förenlig med Expressens (förhoppningsvis) demokratiska, pressetiska och redaktionella policy?

- Har redaktör Anna Dahlberg mandat att "sortera bort" och tiga ihjäl obekväma reaktioner på redaktionellt material som publiceras i tidningen?

Med vänliga hälsningar,
Rakryggad Ifrågasättare

Olbap sa...

Rösta på www.dn.se!!!!!!!!!

midgardsjarlen sa...

Har ngn givit sig tid att kolla nämnda sida? Hjälp oss andra slippa genom att upplysa oss om dess status på porrhimlen. Är det en redaktionell forskning eller ngn PKist som sitter i städskrubben och tjyvsurfar? Hur många PKister får rum i en städskrubb? Är det inte hälsofarligt? Känner deras fuckförening till förhållandena? Var är skyddsombudet? Borde inte de 7 idiotpartierna i allahs namn tillsätta en utredning? Föra fram i EU. Frågeberget växer pyramidalt. Har islamhonan mona uttalat sig? Ve och fasa.Skyll inte på mej, jag tvår min lem.

Rakryggad ifrågasättare sa...

Hej Weine... mail som skickas till dig kommer i retur... som: Delivery Status Notification. Det hände i går kväll 30/11, i dag 1/12 på morgonen samt vid tillfälle under förra veckan...

Herr.Sverige sa...

du har mail...

Weine Berg sa...

Rakryggad Ifrågasättare: Pröva igen. Andra mäjl kommer fram...

Weine Berg sa...

Anonym 13:22: Jag förstår vad du menar, men ser inte vad det skulle vara för undersökande journalistik de skulle kunna göra på en porr-sida? Samtidigt följer jag devisen som jag tror von Clausewitz myntade: att slå med största möjliga kraft mot fiendens svagaste punkt...