31 maj, 2007

Akta dig för Björnligan!

Bland namnlösa kriminella gäng trängs numera organisationer och grupperingar såsom Original Gangsters, Bandidos, Brödraskapet, Fucked For Life, X-Team, Desperados, Tigrarna och Hells Angels. Nu har en till björnliga dykt upp med ett konstruerat namn: Werewolf Legion. Enligt DN är samtliga i denna grupp invandrare. (Bra av DN att börja närma sig sanningen, utan att frisera. Men det är långt kvar innan man kan kalla vare sig DN eller övriga massmediapolitiska organisationer för objektiva.)

Jag har under en längre tid funderat på fenomenet med kriminella organisationer med påhittade namn. Vad är det för människor som funderar ut namn på ett gäng personer som lever på att snylta på andra? Och hur resonerade de när de skulle hitta på sin organisation: ”-Och så ska vi ha en häftig logga osså..”?

Är det nån mer vars tankar förs till X-Men och Avengers när man hör dessa självtitulerade kriminella? Och har de medlemskort och medlemstidning inklusive ett eget korsord med superduperhemligt chiffer? Funderingarna hopar sig…

Nej, det är bara att konstatera att i en värld med fri rörlighet för knark, vapen och kriminella så kommer Doktor Doom och knattarna att terrorisera och parasitera utan urskiljning på de samhällen som inhyser dem.

8 kommentarer:

Göran olsson sa...

Kanske Expo och Gringo mm också passar in? Kanske har de kriminella en sorts fasad som består av liknande rörelser. Då håvar de ju in legitima bidrag i miljon klassen också. En sorts pengatvätt kanske för att finasera grupper som AFA.
Tänk om det är så att på dagen föreläser de för politiker men på kvällen byter de om med mask och dräkt och blir terrorister och gangster. Nu är ju detta bara lösa spekulationer men ändå, vem vet??

Weine Berg sa...

Nja, jag tror snarare att det är deras svaga moraliska halt som förenar dem om något.

Göran olsson sa...

Det är kanske dags för de goda brottsbekämparna att tända upp "Batmansignalen" och dra en lans för rättvisan. Fanns det inte en låt om Odalmannen vill jag minnas? Kommer inte ihåg vem det var som framförde den. Kanske du vet Weine.

Robsten sa...

Jasså Göran vi är en smula ironiska ser jag? Nu är det inte så trevligt med enna kriminalitet och den fanns faktiskt inte förr, jag vet för jag är så pass gammal. Vad är det för bra med dessa nya ligor menar dun Göran? Eller är problemet försumbart tycker du? Då har vi olika åsikter, jag tycker det är ett allvarligt problem som bör tas på allvar och inte ironiseras bort. det har blivit vanligt med hot mot vittnen som i amerikanska actionfilmer, det är kul att se på film men inte kul i verkligheten. Jag fattar inte att sådana som du Göran tycker att vi skall ignorera problemen eller bagatellisera bort dem. Jag gillar inte utvecklingen och jag kräver att politikerna gör något, det är därför de har sin lön, att de skall ÅTGÄRDA problem och inte försöka uppfostra folk som jobbar heltid och betalar in skatt så de kan sitta där med deras riksdagslöner. Fakta, dessa organisationer fanns inte för tjugo år sedan nu växer de upp som svampar i jorden. Fakta, det ÄR destruktivt, vad är det för bra eller bagatellartat med att vittnen hotas och inte vågar vittna?
Du kanske skulle bli ståuppare Göran?

Weine Berg sa...

Robsten: Vad jag ser har Göran samma tonläge som jag har i artikeln. Jag tror inte det finns tvivel om att vi alla tre ser med bekymrade ögon på dessa syndikat som Det Nya Sverige föder fram på löpande band.

Göran olsson sa...

Jo robsten jag är lika bekymrad som du och Weine över den ökade toleransen mot brott som har ökat i landet. Visst måste politiker ge polisen mera resurser för att bekämpa brott. Idag verkar de flesta titta bort när de ser ett brott begås. kanske en väg att gå vore att få tillbaka det civilkurage som en gång fanns.
Jag vet också att det har ändrat sig på några decennier, Jag är också så gammal att jag upplevde 60 och 70 talen.

Anonym sa...

En liten teori är att dom behöver någonting för att legitimera våldet. "Jag är med i en grupp, i den gruppen gör man sånt". Människor som använder gruppen för att tvätta bort sitt mänskliga beteende. Det här med öppna gränser och världsmedborgare kommer aldrig att hända, det bildas bara nya folk, nya gränser, liberaler och vänster skickar tillbaks oss till medeltidens skräck, jag lär väl också gå med i någon form av sammanslutning, föreningssverige får en ny innebörd, djup deprimerande.

Skuncke sa...

Tyvärr verkar det svenska etablissemanget alltid stå på den krimeinelles sida. Brottsoffer och potentiella brottsoffer de har inget värde.

Inte känner man sig så supertrygg när Sverige med störst invandring nu också fått västvärldens högsta brottslighet.