23 februari, 2006

Att räkna som en politiker

Västra Götalandsregionen, dvs. landstinget, redovisar vad de påstår är ett överskott på 1.2 miljarder kronor.

”2005 års resultat på 1 194 miljoner kronor beror främst på verksamheternas positiva resultat, försäljning av fastigheter och ett förbättrat finansnetto.” skriver man i ett pressmeddelande. (
Pressmeddelande: Regionens överskott 1,2 miljarder)

Låter ganska fantastiskt va? Men ack vilket luftslott. Sanningen är nämligen den, att man nästan totalt ignorerar det faktum att den medicinska utrustningen är utsliten och bör bytas ut snarast. Detta gäller hela spektrumet inom vården från kirurgin till långvården.

Totalt behöver utrustning för 1.5 miljarder skattekronor bytas ut på studs, samtidigt som man inom den kommande tio-årsperioden behöver byta ut utrustning och maskineri för ytterliggare 3.7 miljarder kronor.

Kanske jag inte är den störste matematikern i världen, men jag kan då inte få detta till ett överskott. Men ett rapporterat överskott är förvisso ett slugt valfläsk, kan tänkas.

Grejen är väl den, att jag också skulle kunna visa upp ett ordentligt överskott i min privatekonomi om jag struntade i att betala min hyra, mitt gymkort och månadsavgift till a-kassan…

Inga kommentarer: