03 juli, 2006

Diskriminering eller demokrati?

När jag bläddrade förstrött i ännu en ny glassig tidning, med exotiskt namn och artiklar insprängda bland reklamen, kunde jag hitta ett test av olika gym. Till min förvåning fann jag att det finns ett gym som enbart tillåter kvinnor att träna där. Med förbudet av differentierade priser på pubar och klubbar i färskt minne läste jag med nyfikenhet om gymmet. Texten löd:

”100 procent kvinnor. Tanken är att skapa en bekväm fristad från de traditionella, blandade gymmen. Män är dock välkomna på olika föreläsningar.” Fristaden gäller inte män, med andra ord.

Tänk om texten gällde Sverige och istället vore följande:
“100 procent svenskar. Tanken är att skapa en trygg fristad från de blandade länderna. Utländska medborgare är dock välkomna som tillfälliga gäster.”

Är detta diskriminering eller demokrati? Är det verkligen rasism om ett folk har sitt eget land?

1 kommentar:

itsweden sa...

En klart berättigad fråga. Det är bra att plocka ut såna där saker som alldeles för ofta får stå opåtalade.