28 oktober, 2005

Åkerlund förhastar sig

Som en del kanske känner till tänker Sverigedemokraterna utesluta sin mångårige kämpe Jimmy Windeskog för att denne kritiserat vice partiledare Wiklanders trovärdighet. Sydsvenska Dagbladet har sökt mig för en kommentar men jag har hittills avstått. Nu när partiledningen går ut och kallar Jimmy för rasist måste jag ta bladet från munnen. Det är unket att den nya partiledningen visar sig vara av samma skrot och korn som etablissemanget. Jimmy är inte rasist, däremot ifrågasätter han den principiella grunden för utländska adoptioner. Det finns många svenska barn som placeras i fosterhem för att deras biologiska föräldrar inte kan ta hand om dem exempelvis.

Jag tror att Jonas Åkerlund, som väckte ärendet, förhastar sig något. Jimmy har inte ifrågasatt Wiklanders rätt att adoptera utländska barn. Däremot har han ifrågasatt om huruvida Wiklanders trovärdighet som partirepresentant påverkas i och med att han har adopterat utländska barn, precis som många socialdemokrater ifrågasatte om Göran Persson har trovärdighet att som partiledare för ett arbetarparti själv köpa herrgård i Sörmland.

Samtidigt har jag förståelse för att partiets nya ledning är under mycket stor press inför riksdagsvalet nästa år. Partiet har allt sedan år -94, efter bästa förmåga, sparkat ut extrema element ur partiet. Nu har det dock slagit över då man ger sig på demokratiska meningsmotståndare i detaljfrågor just för att de är meningsmotståndare.

Jag tror, och hoppas, att Åkerlund drar tillbaka sitt ärende mot Jimmy då det annars skulle skapa en praxis i SD där medlemmar inte får ifrågasätta partiets representanter, vilket rimligtvis skulle sätta frågetecken kring partiets demokratiska legitimitet.

3 kommentarer:

Jimmy S. Windeskog sa...

Jag är tacksam över att du sätter kamratskap och verklig tro på nationalismen före möjligheten att plocka lätta PK-poäng på detta.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.