05 juni, 2007

Gunnar Andrén (fp) står ännu svarslös – fortsätter slingra sig


Det är verkligen jobbigt och svårt med att Du tillskriver mig åsikter som jag inte har. Jag har inte bosatt mig i Danderyd, det blev som så att när vi skulle flytta 1979 - sedan jag pendlat mellan Bjärred och Stockholm i fyra år - att jag tittade runt i en massa kommuner, jag var och såg på hus i Täby, i Stockholm, i Nacka, på Lidingö, i Sundbyberg (men inte Solna) och till slut även Sollentuna och Danderyd. Jag var helt nollställd inför platsen; det var priset som avgjorde, jag var fattig, skulle låna alltihop.


Så blev det ett hus, som jag fortfarande bor i, i Danderyd, då med taxeringsvärdet 155.000, i dag (för jag bor ensam kvar i området, alla andra vanliga människor har tvingats flytta på grund av fastighetsskatten, dem har ju varit extrem även för mig), idag med 4.088.000 kr (enda skillnaden är att det numera läcker genom taket), ett hus byggt 1947.


Det är inte fel att skriva till riksdagsledamöter. Men riksdagsledamöter är inte någon sorts speciell människa, vi har samma fel och brister som andra. Därför får även riksdagsledamöter ställa frågor. Du gillar inte det, men det är inte förbjudet i lag, ser du. Politiker blir ofta hudflängda, men är inte rättslösa. Och det jobbar jag för, även om Du inte tror det, att vare sig Du eller jag, skall vara.


Sedan skriver Du en massa om smygrasism och massinvandring, ja, du tillskriver mig åsikten att ha det förstnämnda, om jag förstår dig rätt, och jobba för det sistnämnda. Jag tycker båda beksrivningarna är totalt fel. Huuvudlinjen i min liberala politik är att vi skall ha en sådan utveckling med fred och demokrati i alla länder, att utvandring av andra skäl än normal arbetskraftsomförflyttning inte skall behövas. Det är ju motsatsen till att arbeta för massinvandring. Däremot kan man som jag ser det inte blunda för att vi inte har den situaitonen i världen.


Den stora förändringen framöver kanske blir att en halv eller en miljard människor vill flytta, inte till Sverige men till Europa och USA. Det kan man välja att blunda för, men det är ingen lösning. Lösningen är att skapa goda förhållanden i andra länder. Därför är EU så bra, i motsats till vad varenda EU-motståndare säger är EU den stora möjligheten att bevara olika minoriteter och språk inom Europa, det är möjligheten, tar man inte tillvara på den blir det bara hotet om allt främmande som kommer över oss kvar.


När det gäller ankdammsresonemanget tycker jag att det ligger under din nivå att argumentera som du gör, som att jag skulle vara mot bloggande etcetera. Vet du vem som skapade en av de allra första bloggplatserna i vårt land? 1994? Jo, det var genon debattplatsen - och där gick man just förbi journalistenernas bromsande effekt - som folkpartiet skapade just en sådan möjlighet för 1000-tals människor, jag skapde den 1994, andra trodde inte på den nya tekniken, och ajg var i sju år, fram till 15 mars 2001 också ansvarig utgivare för den. Nä, ibland tror jag att historielösheten är vår tids förbannelse, mycket kan Du skylla mig för men inte att ha försökt ha kvar monopol på debattområden etcetera. Erik Fichtelius skrev till och med om det redan 1995 eller 1996, hur jag som teknikvänlig person skapat nya mötes- och debattplatser. Lite saklighet, om jag får be! Man får faktiskt inte förvanska historien hur som helst!


GA


PS. Beträffande svaren: Jag har ju sagt att jag vill be Dig om vägledning. Men Du vill inte ge mig dina svar - för Du vet att då kan Du också bli citerad och det kanske inte är så behagligt som att anonymt tycka. När kommer Dina svar? När? Motiverade, förstås! Du har ju lagt ut frågorna, och fördömandena över min person är många, kräk (den där som tyckte att jag som folkpartist var lika med en cancersvulst var dock att gå över gränsen, det måste vara någon som valt att inte tänka före vederbörande skrev) och annat - jag noterar med största glädje att du själv befinner dig miltals från alla dem som anonymt öser sig galla över mig. Det är verkilgen intressant att se vilka "argument" människor använder i dessa sammahang. Jag skulle inte vilja att Skuncke fick makt över andras välgång, sjukdomar och behandling, Skulle Du?


--------------------------



Hallå Gunnar,

Du undviker fortfarande att svara på de frågor som hela det här mäjlandet utgått ifrån. En enastående prestation måste jag säga. Nåväl, till saken.

Du flyttade till Danderyd 1979, säger du. Efter hand som Sverige fått ta del av allt fler folk och kulturer på hemmaplan måste du väl någon gång sedan flytten till Danderyd 1979 känt att det är inte så här jag vill leva, jag vill bo där jag kan ta del av invandrarnas liv, kulturer och vedermödor – vara en del av det mångkulturella samhället - och således flyttat till mer mångkulturella områden?

Jag får det inte att gå ihop logiskt då du är med i ett parti som säger att Sverige behöver fler invandrare – inte färre. Varför lever du inte som du lär? Ska alla svenskar kunna flytta från invandrargrupperna tycker du? Eller gäller det bara de med pengar? T ex riksdagsmän med 40 000 kr/mån?

Nej, det är sant att riskdagsledamöter inte är speciella människor, även om svaren på mitt öppna brev skulle kunna antyda att så är fallet. Men riksdagsmän har stora förmåner som inte gemene man har, möjligheten att opinionsbilda i Sveriges högsta beslutande organ t ex, och där medföljer ett stort ansvar, exempelvis att stå för politiken man beslutar om.

Du pratar även om din idealvärld där inte massinvandring behövs. Ja, det går an att drömma, men verkligheten tränger sig på. Den politik du stöder innebär massinvandring oavsett vad du har för mål med den. Du skriver också att en halv till en miljard människor vill flytta från sina länder. ”Vill flytta”? Är det deras vilja som ska bestämma Sveriges migrationspolitik? Om någon vill ha din bil – ger du denne bilen då?

Du frågar när jag ska svara på dina frågor. Jag har inte vänt mig till dig för att svara på frågor, utan för att få svar på mina frågor och farhågor. Och som du kanske märkt sysslar jag inte med anonymt tyckande, som du påstår i brevet. Jag har en egen bloggsida och jag är väldigt lätt att få tag i.

Du är upprörd över de starka orden mot dig i kommentarerna till blogginläggen. Jag förstår detta, men samtidigt är det väl inte så konstigt att folk har starka åsikter om dig när du inte kan motivera din politik, än mindre vill ta del av den själv?

Än en gång uppmanar jag dig att åtminstone försöka svara på frågorna och därmed sluta skämma ut dig. Upp till bevis, riksdagsman!

Mvh,
Weine Berg
www.rakryggad.blogspot.com

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför kommer jag helt plötsligt att tänka på Strindbergs "En dåres försvarstal"?

EN RIKTIGT FRISK OCH SUND NATIONALDAG TILLÖNSKA WEINE!

Anonym sa...

Hej Weine, det är bra att du försöker få svar på dina frågor. Fast GA:s frågor är väl inte svåra att bemöta, varför inte ge honom svar på frågorna så du sen i gengäld får svar på dina?

Weine Berg sa...

Detsamma till dig, Vinterbadaren!

Anonym: Nej, precis som jag förklarat för GA så är ju hans frågor helt orelaterade till mina frågor. Att ställa frågor till mig är bara ännu ett sätt att slingra sig undan från de problemställningar jag lagt fram. Det är nog så, att han inte har svar på mina frågor helt enkelt.

Anonym sa...

Från Kurtan,

Misstänker att han helt enkelt inte vågar att svara. Begrunda vilka alternativ har han:

1) Erkänna att den förda politiken har som mål att dumpa löner, att Sveriges befolkning skall bytas ut, att politikerna mjölkar de fattigaste länderna i världen på sina läkare m.fl. ?.

Detta är det ounvikliga resultatet av den medvetet förda politiken. Detta är inte en åsikt utan obestridbara fakta !.

Konsekvens; Han skulle då kunna, tillsammans med övriga i riksdagen m.fl. bli ansedd som landsförrädare av det svenska folket.

2) Instämma med att den förda politiken är åt helvete (vilket de flesta i Sverige privat anser att den är).

Konsekvens; Bli uthängd av PK-etablisemanget och övriga hjärntvättade politiker/media som rasist...

3) Undvika att svara alls?.


Konsekvens; Härvid riskera att öka på politikerföraktet, men samtidigt fortsätta att inkassera skattebetalarnas pengar till sig själv.

Han låter härvid Sverige fortsätta sin stadiga kurs mot avgrunden.....

Han har nu visat vilket alternativ han valt. Frågan är då vad gör han i Sveriges riksdag som en av de "styrande" i Sverige ?.

Men vad vet jag ? Jag är ju ingen slipad politiker. Men jag vet att jorden är rund och att detta inte är en "uppfattning" eller en "åsikt" utan verkligheten....

MVH

Anonym sa...

Från Kurtan,

Kom igen nu Gunnar !
Är du en man som står upp för sina principer, eller en parasit som lever på våra skattepengar samt utnyttjar situationen till din egen privata fördel ?.

Detta resulterande i vårt lands samt svenskarnas förfall. Mjäkar du med "de andra" så att du inte behöver skaffa dig ett riktigt arbete för ditt uppbehälle ?.

Visa dina kort nu, eller riskera att bli kallad en ynkrygg för all framtid !!!.

MVH

Anonym sa...

Han har väl tänkt vänta tills Gringo tjänat tusenlappar på att "utbilda" honom. Sen dröjer väl svaret pga att utbildningen inte gjorde honom ett dugg klokare.

Anonym sa...

politiker är som alla andra hittar man ett ställe med bra lön utan för stora krav så stannar man. inom min bransch reklam åker man ut om man inte levererar.
Politiker hycklar...man talar om att man vill väl till alla samtidigt som man egentligen mest ser om sitt eget hus...
Nästa gång skall jag rösta på SD.
mvh

P