04 juni, 2007

Gunnar Andrén (fp) står svarslös - vill ha vägledning

Hej Weine

Du har uppenbart den uppfattningen att politiker, valda företrädare, är en slags annorlunda människor än helt vanliga människor, sådana som Du. Jag är av en annan uppfattning, att alla människor är lika och bär ansvar för sina handlingar.


Det är en väldig skillnad; du använder dom omvända härskartekniken, nämligen att framställa dig som goda företrädare för de som valts än de som valts i val, postlerande att det är Du som företräder väljarnas verkliga åsikter och önskemål medan jag som valts på ett sammanhållet program är något av en ond människa - okunnigheten behöver ju inte ens ifrågasättas, det är ju en väldig skillnad på Dig som vet allt och jag som inget vet, inget förstår - som dessutom är ute för att lura andra men sko sig själv. Frågan är bara: När förvandlas en människa på det sättet? Och av vem?


Du är naturligtvis i Din fulla rätt att inte svara på mina frågor; jag tyckte att de var bra frågor och svaren kunde ha givit mig vägledning om hur konsistent Dina åsikter är om invandring- och flyktingpolitik. Nu bygger Du Dina åsikter på allsköns föreställningar som sprids i nästan varje tid av olika människor men, när tiden gått, är villiga att acceptera dem som lyckas i det nya landet. Eller vill Du också avvisa till exempel alla valloner som gjorde Sverige rikt på 1500-, 1600- och 1700-talen? Eller alla jugoslaver och italienare som kom till vårt land på 1950-talet?


Weine, i min skolklass i Borås på 1950-talet var det cirka en tredjedel som var elever vars föräldrar kommit från länder som Finland, Estland, Jugoslavien, Grekland, Irak, Italien och några till, man tänkte inte så mycket på vilket land de kom ifrån, de blev mina vänner, de är mina vänner, de har gjort stora insatser i Sverige, en har blivit svensk ambassadör i ett främmande land, företräder vårt land på ett briljant sätt.


Jag accepterar att Du inte vill, och jag tror inte heller att Du kan, svara på mina frågor. Jag lovar emellertid att söka besvara Dina, när jag fått vägledningen som jag bad om från Dig. Det är ett önskemål från mig, inget krav. Du väljer själv hur Du vill bete Dig mot andra; jag utgår från att Du har läst Jesu Bergspredikan, där finns mycket att lära i just den frågan.


De bästa hälsningar

Gunnar Andrén riksdagsman (fp)


-------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen Gunnar,

Du säger att du behöver vägledning för att kunna svara på mina undringar i det öppna brev jag skrev till samtliga riksdagsledamöter. Eller rättare sagt: du menar fortfarande att jag ska svara på dina frågor, när det är jag som skickat undringar till Dig, som ju är folkvald och folkförsörjd.

För att försöka förstå vad du menar gör jag därför en jämförelse mellan mitt öppna brev och de frågor du kräver att jag ska svara på. Jag undrade följande i mitt öppna brev:

Strävar ni efter att dumpa lönerna och göra människor desperata?
Är det så ni vill visa solidaritet med tredje världen - genom att ta deras hjärntrust?
Varför fortsätter ni att hjälpa de 95 % som inte behöver hjälp?
Med dagens nivå på invandringen är svenskarna i minoritet i Sverige inom ett par generationer. Hur motiverar ni detta ur ett humanistiskt perspektiv?
Varför lägger ni inte alla resurser på att hjälpa flyktingar där de behöver hjälp?


För att kunna svara på dessa raka frågor behöver du alltså veta om jag vill utvisa Thomas Ravelli och drottning Silvia? Man häpnar. Jag tolkar detta mäjl från dig som ännu ett försök att slippa diskutera de svåra spörsmålen, för jag kan inte se någon som helst koppling mellan dina frågor och de undringar jag framställt. Vart är de gemensamma beröringspunkterna? Vägledningen måste alltså bli: 1. Läs mitt öppna brev. 2. Svara på frågorna efter bästa förmåga. 3. Förmedla mig (och bloggläsarna) dina svar och redogöranden.

Något jag ännu inte förstår är varför i all sin dar du bor i Danderyd istället för i Tensta? Du som förespråkar, och verkar för, massinvandring borde väl bosätta dig där det finns stora möjligheter att ta del av den politik du vurmar för?

Med hopp om svar.

Vänliga hälsningar,


Weine Berg
www.rakryggad.blogspot.com

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt enkelt så att politikerna i Sverige och övriga Europa har bundit händerna samt satt munkavle på sig själva genom PK-syndromet.

Antingen blir han uthängd av övriga politiker för rasist, eller av det svenska folket som landsförrädare.

Han kommer att göra som dessa politiker har gjort hittills. INGENTING !!

Vi får inget godtagbart svar endast floskler och trams.

Bevare oss i detta arma land med styrande som dessa !!!


MVH

Anonym sa...

Du Weine! detta är mycket bra,men inte särskilt sensationellt. I den lilla ort som jag bor, kollade jag upp var kommunpolitikerna befinner sig på segregationskartan och tro mig, ingen av de folkvalda som talat sig varma för ett solidariskt samhälle där vi ska ta hand om (ensamkommande)flykting barn och sätta våra pensionärer på grismat,kom i närheten av väskryckar och klotteruppgångarområden.Dessutom har jag haft mage att kika på deras löneuttag, vilket visade sig vara minst lika jämnlikt som grismaten till pensionärerna kontra kriminalvårdens lyxkrogar.

Anonym sa...

Heder åt Gunnar som verkar inse att han faktiskt är folkvald.

Anonym sa...

Gunnar påstår att du framställer dig som företräderare för väljarnas verkliga åsikter och önskemål medan Gunnar som valts på ett sammanhållet program är något av en ond människa - okunnigheten behöver ju inte ens ifrågasättas, det är ju en väldig skillnad på
Dig som vet allt och jag som inget vet, inget förstår - som dessutom är ute för att lura andra men sko sig själv. Frågan är bara: När förvandlas en människa på det sättet? Och av vem?

Tja Frågan Gunnar borde ställa sig är naturligtvis om han verkligen företräder sina väljares när han vägrar svara på de frågor han får. Att attackera och lägga påståenden i frågeställarens mun istället för att svara och diskutera visar hur han ser som uppgift som folkvald. Frågan är då bara: När förvandlas en människa på det sättet? Och av vem?

Anonym sa...

Det är ju rart att domhäringa politikerna iallafall svarar (även om dom inte svarar på frågorna). Jag tillhör(de) kärnväljarna för det borgerliga blocket, uppväxt på Lidingö, jag var överlycklig när de borgerliga vann i höstas. Nu äntligen har jag vaknat, liksom mina barndomsvänner, dom (politikerna) är inte intresserade av sveriges folk utan helt enkel bara landet som konstruktion, infrakultur o likn. Det finns ingen tanke på att invandrarna ska jobba, dom ska bara vara här och konsumera, vilket ska ge oss billigare produkter, pengarna till detta lånar man från framtida generationer, Sverige är inget land längre det är en marknadsplats, varje nyanländ får en sedelbunt att konsumera för, detta är inget hållbart alternativ allra minst vad gäller miljö, men även kulturarvet raderas, för att aldrig mer återkomma.

Morgoth sa...

Så han hade klasskamrater från Irak på 50-talet?

Det måste vara någon hittills okänd arabisk invandring.

Anonym sa...

Jag har läst svaren från riksdagsledamöterna - och det är beklämmande. Antalet riksdagsledamöter kan nog minskas, så sparas något där. Hoppas att SD:s kommande ledamöter kan svara bättre - jag hoppas på det. Nuvarande sörja i riksdagen har jag själv bidragit till förr om åren, dock inte i senaste valet.

Anonym sa...

inse att bli politiker:

- betalar sig bra

- kan man glida runt frågorna...har
man ett lätt o välavlönat jobb.

- man kan sova på arb. tid
(se riksdagen sammanträden)

- fria resor

Tänk om alla kunde bli politiker
vem skulle då betala lönerna??

Tack Weine för att du väcker oss alla...å kanske ngn politiker om man är ihärdig.

mvh

P

Anonym sa...

inse att bli politiker:

- betalar sig bra

- kan man glida runt frågorna...har
man ett lätt o välavlönat jobb.

- man kan sova på arb. tid
(se riksdagen sammanträden)

- fria resor

Tänk om alla kunde bli politiker
vem skulle då betala lönerna??

Tack Weine för att du väcker oss alla...å kanske ngn politiker om man är ihärdig.

mvh

P