07 juli, 2007

Ännu oklarheter kring WTC 911

Attentatet på World Trade Center den 11/9 2001 (också kallat WTC 911) har etsats sig fast i de flestas minne. 3000 människor dog när de tre byggnaderna kollapsade. Åren därefter har många insjuknat och avlidit på grund av det asbestdamm som spred sig vid kollapsen. Men många frågor kring attentatet är än idag obesvarade. Allt fler amerikaner kräver nu en grundlig undersökning av händelseförloppet.

Kommissionen får kritik
Den s.k. 911-kommissionen har fått stark kritik från anhöriga då man inte undersökt uppgifterna i ett enda av de över 500 vittnesmål som lämnats av poliser och brandmän som kämpade i byggnaderna efter attentatet och som har viktiga uppgifter om vad som skedde i byggnaderna under de självande timmar som attentatet pågick.

Bombhundarna som försvann
World Trade Center hade en relativt hög säkerhet. Bland annat fanns bombhundspatruller i komplexet. Dessa drogs dock in från tjänst veckan innan attentatet. Många frågar sig nu varför.

Mystisk kollaps
De två 110-våningsskraporna förknippas av de flesta med namnet World Trade Center. Byggnaderna kollapsade och pulvriserades kort efter att respektive blivit träffade av jumbojets. Men också den byggnad som kallas WTC 7, en 47-våningsbyggnad som också tillhörde WTC-komplexet, demolerades i samma prydliga kollaps som de två tvillingtornen – utan att något flygplan kraschat in i byggnaden. Än idag har man inte någon vettig förklaring till hur detta kunde ske. Det har spekulerats i att brinnande material från tvillingtornen träffat WTC 7 och att byggnaden därför gick samma öde till mötes som de båda tornen. Denna förklaring håller dock inte för en närmare granskning såvida man inte menar att byggnaden var uppförd i brandfarligt material istället för stål och betong.

Plan i upplösningstillstånd
Även de flygplan som kraschade in i Pentagon respektive störtade i Shanksville, efter passagerarnas ingripande, är ett mysterium. I ingetdera fallet har man hittat vare sig flygplan eller kroppar.

När ett flygplan i jumbojetklassen störtar eller kraschar hittas vanligtvis vingpartier, stjärtsektionen, lik och kroppsdelar efter de döda människorna samt de sex ton tunga motorerna, gjorda i stål och titan. Utanför Pentagon var inte ens gräsmattan svedd av de starka jetmotorerna, trots att planet flög så lågt över marken att de tunna aluminiumvingarna slet upp fem lyktstolpar ur marken.

Rappa tag
Många överlevande räddningsarbetare och anhöriga till omkomna räddningsarbetare frågar sig också varför stålkonstruktionen, snabbt skickades iväg till Kina för nedsmältning efter kollapsen av de två tornen - innan man hade kunnat analysera dessa som normalt görs vid brottsplatsundersökningar.

Frågetecknen är många och de amerikaner som undrar över vad som faktiskt hände blir allt fler för var dag.

6 kommentarer:

z999 sa...

Det är fler än amerikaner som undrar faktiskt. Bland annat jag.

Anonym sa...

.....mja...man kan ju också undra hur man som ägare till tornen kunde ha så'n tur att råka försäkra byggnaderna en eller två verckor innan dåden!?


Och hur i helvete ska man kunna se att det är ett flygplan som kolliderar med pentagon!? ....såg en liten snutt på aftonbladets sida där reporten berättade att man kunde se nosen....var faan då? har han supersyn eller? Jävla lögner!
Enligt vittnen så såg man inte nå't jävla plan....missil trodde man....för vart tog planet vägen? pulveriserades det kanske?

Johan G.

Anonym sa...

..oj då, läste inte så noga...ajja!
Johan G.

Erik, Sthlm sa...

Nä, såna här konspirationsteorier ger jag inte mycket för. Den som sprider dem försvagar sin trovärdighet i andra frågor. För övrigt är plural-s osvenskt (jumbojets).

Weine Berg sa...

Erik, Sthlm: Erik, jag framhåller ingen konspirationsteori, utan att flertal märkliga omständigheter som fortfarande inte fått sin lösning. Om du har uppgifter som klargör underligheterna är jag väldigt tacksam om jag får ta del av dessa. Oklarheter gör folk osäkra och vi behöver knappast mer osäkerhet, eller hur?

Anonym sa...

Ta och titta på filmen, 911 loose change second edition. / Daniel