11 oktober, 2007

Pappa Frattini vill begränsa dina tankar

EU-kommissionären Franco Frattini hoppas på att kunna beskära friheten genom att människor inte ska få söka hur man vill på Internet. Ord som ”folkmord”, ”döda”, ”bomb” och ”terrorism” ska förbjudas från sökmotorer. På detta vis vill han skydda EU-medborgarna mot de som hatar oss för vår frihets skull, s.k. terrorister. Frattini menar att man genom censuren hindrar terrorister från att få information som kan hjälpa dem att terrorisera fria människor som vi.

Kommissionär Franco Frattini menar att yttrandefriheten inte kan komma i första hand längre. Istället ska kampen mot det som luddigt betecknas som terrorism komma främst. Det illavarslande med en luddigt definierad term är att dessa luddiga gränser kan flyttas fram eller tillbaka efter vad man från maktens sida anser passa de politiska målen. Med tiden kan vem som helst, som inte är helt passiv, definieras som terrorist. I Storbritannien har vissa politiker jobbat för att BNP ska omfattas av terrordefinitionen. Minns Martin Niemöllers ord: "Först kom de för att hämta judarna, men jag höjde inte min röst för jag var inte jude. Sedan kom de för att hämta kommunisterna, men jag höjde inte min röst för jag var inte kommunist. Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket, men jag höjde inte min röst för jag tillhörde ingen fack­förening. Sedan kom de för att hämta mig och då fanns ingen kvar som kunde tala för mig."

Detta är andra gången på kort tid som general Franco, förlåt kommissionär Franco, uppmärksammas på Rakryggad. Vid förra tillfället ville Franco Frattini att EU ska importera 20 miljoner invandrare de kommande 20 åren. Detta avhandlades här.

Franco Frattini framstår alltmer som EU:s George W Bush. George W Bush har startat närmast obegränsad inhemsk avlyssning, hemliga domstolar, hemliga fängelser, tortyr och krig med hänvisning till terrorism. Bush har också pressat hårt för en flyktingamnesti för illegala invandrare som för tillfället är någonstans mellan 12 och 38 miljoner i USA. Amnestin skulle också leda till en enorm anhöriginvandring. Frattini visar således skrämmande likheter med USA:s högste fasadpajas.

Censurförslaget ska presenteras för EU:s medlemsstater i november.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Schysst mustasch ;-)

Weine Berg sa...

*hehe* roligt att du la märke till det...