26 januari, 2008

Invandrargängs misshandel fastnade på bild - Expressen censurerar

Fyra av fem kvinnliga invandrare i ett gäng hamnade i en övervakningskameras blickfång när de i numerärt överläge begick våldsbrott. På tunnelbanan överföll, misshandlade och rånade de två flickor.

Det var den 30 december 2006 som två flickor klev på tunnelbanan. Där möttes de av ett gäng fega invandrartjejer som krävde att få “låna” mobiltelefonen. Flickorna vägrade. Då började misshandeln. Sedan drogs en av flickorna bort en bit i vagnen där gänget fullföljde misshandleln. Den andra flickan fick se sig förnedrad när gänget tömde juice över henne. Ingen passagerare lade sig i. När väl flickorna klarade av att ta sig från platsen hade gänget redan kommit över den eftertraktade mobiltelefonen.

En av flickorna berättar:
- Jag blev rädd när jag insåg att alla människor där bara låtsades som ingenting.

Nu vädjar polisen om hjälp och publicerar övervakningsfoton på fyra av de fem invandrarna. Du Rakryggadläsare som har sett dessa mesar - prata med polisen och låt oss få ynkryggarna från gatorna för 1-2 månader. Kontakta Efterlyst på telefon 08-702 00 90.

Men de två flickornas förnedring slutade förvisso inte i och med misshandeln. Den fortgår när nu Expressen väljer att sudda ut de misstänkta invandrarnas ansikten på polisens bilder. Återigen leker Expressen svenska folkets förmyndare. Men snälla Expressen, de flesta av oss är vuxna och har redan mammor och pappor som, hör och häpna, behandlar oss som självständiga vuxna individer. När ska ni också börja med det?

Jag passar på att hänvisa till Erik Hellsborns politiska blogg då det var där jag fick reda på denna nyhet.


Intern länk
Rakryggads tidigare skriverier om signalement och censur av dessa.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Även om man får tag i den här dräggen blir väl , som Du skriver, deras frånvaro från gatorna rätt kortvarig, eller obefintlig. De får väl prata med någon socialtant och kommer att skratta hela vägen hem. De borde, tillsammans med sina familjer, skickas tillbaka därifrån de kommer.

Anonym sa...

Spitfire håller med Norbergssonen, ord för ord, bokstav för bokstav...

Samtidigt som jag skjuter en salva extra -en salut- för Weines blogg.
Den blir bara bättre för varje dag!

Anonym sa...

Bonnierblaskan Expressens journalistik är ungefär lika begåvad som den var i Pravda, för
två decennier sedan.
Även Pravda (sanning på ryska) var helt fokuserad på att ljuga folket fulla av skit. Med hjälp av censur förstås. Precis som Expressen, i dag i Sverige år 2008.
Pravdas superknäck utgjordes ofta av lyckligt leende kolchosbönder, som poserade framför skördetröskan berättande och rekordskördar. För att avleda uppmärksamheten på den nära förestående kollapsen av Sovjetunionen.
Expressen lyfter fram de IQ-befriade "idolstjärnorna" - för övrigt världsberömda över hela Stureplan, av samma anledning.
Det värsta av allt: folket köper tidningen och sväljer fekalierna. Utan att ifrågasätta!

Anonym sa...

håller med dig helt hurricane....tänker man på sveriges framtid så får man nån slags olustig känsla..det känns inte som att vi lever i en demokrati,det känns inte som att vi har yttrandefrihet heller...den olustiga känslan kopplas direkt samman och ger mig bilden av en diktatur.

inte bara hyckleriet och censuren med invandrare,utan även att såna organisationer som EXPO,dom senaste avslöjandena om EXPO,att dom har möjligheter än svenska polisen finner jag MYCKET SINNESSJUKT....sverige kommer nog inte riktigt bli den mångkultur som ovetande svenskar ser framför sig har jag en känsla av...

Anonym sa...

Inget nytt där!
Att svensk media censurera när det begås brott med utlänningar inblandade. Man kommer i många fall också med missvisande information. Som t.ex. när en alibaba med svenskt medborgarskap begår en kriminel handling då sägs det många ggr att det är en svensk. Eller när alibabas åker hem till sitt alibaba land på semester betald av socialen och sen åker dit där då är det en svensk som råkat illa ut i alibabaland. Men så länge läsarna inte klagar eller slutar köpa den politiskt korrrekta media så kommer vi inte att få se en förändring.

Anonym sa...

Hycklarnas marknad... Den som vill läsa om fekalieutsläppet Expressens förträfflighet, ombedes läsa dagens ledare. Söndag 27/1.
P M Nilsson berömmer sig själv och ett dussin andra av etablissemangets hycklare på ledarplars; Nilssons sista ledare!
Bland annat talar han om den "fria
pressen" och hyllar "den fria debatten"
Här ser vi ett utomordentligt exempel, med den stora fördelen att ha tillgång till redaktionell plats i en tidning i Sverige.
Ett praktexempel på oemotsagt skitsnack!

Anonym sa...

undrar vad som händer när proppen går ur .Arma journalister och andra lögnare

Anonym sa...

Istället för att bara klaga vill jag ge beröm till polisen som inte följer mediernas exempel. Hoppas detta är en trend som får fortsätta.

Tack till våra svenska poliser!

// Foffe

Anonym sa...

Till Spitfire och Hurricane :)

Var hittar man Polisens bilder, d.v.s. URL?

Anonym sa...

Jag är flickan som fick juice över mig, och som fick ta emot slag på tunnelbanan. Vi var inte 16 år då utan 15 och det var en längre sträcka än Slussen - Medborgarplatsen som allt hände. De var hotfulla från första stund och kallade oss för "horungar" etc. på sin brutna svenska. Jag åker mycket kommunalt fortfarande men jag är mycket oroligare nuförtiden när jag är ute, med tanke på att ingen kommer och hjälper än, inte ens vuxna människor. Jag har införskaffat pepparspray som jag alltid har i handen när jag är ute, för fysiskt har jag inte en chans att försvara mig mot flera tjejer. Och det hade jag inte då heller. Min största önskan är att någon känner igen de här tjejerna och att de blir rättegång där de döms för olaga hot (de hotade oss till livet samt kallade oss allt möjligt fult), misshandel (de sparkade och slog min väninna i magen och i ansiktet och slog mig i ansiktet och huvudet) och ofredande (de hällde juice över hela mig, och drog i mitt linne så det gick sönder). Mer än ett år efter händelsen är jag så glad att det börjar uppmärksammas, så glad.

Weine Berg sa...

Anonym: Jag lider verkligen med dig i den förnedring du fick utstå och det tappade förtroendet för dina medmänniskor som de fega och passiva passagerarna sannolikt skapade.

Om du har lust att ställa upp på en intervju (anonym om du så vill) är jag tacksam. Jag tror att många unga skulle kunna identifiera sig med det du varit med om och det skulle därmed vara en tröst för dom i allt elände. Hör isf av dig till mig på rakryggad_blogspot@yahoo.se

Sköt om dig på bästa sätt.

Fröken Sverige sa...

Anonym: Ja,vi försöker alla att exponera dessa brottslingar så gott det går. Skriv gärna några rader i min blogg med om du vill.

Och vad det gäller polisen så BRUKAR de lämna in både bilder och signalement till media...och sen döljer media detta. Inte minst har Weine avslöjat det här på bloggen.

Och poliser jag känner har sagt detsamma...de har ibland VÄDJAT till tidningarna att ta in signalement efter gruppvåldtäkter och annat...och tidningar vägrar.

/FS