15 november, 2008

Bygg på oss!

Nog är vi väl många som tröttnat på att makthavarna inom politik och media hånar oss svenskar och kallar oss för enfald. I nästa andetag lovprisar de alla andra folk och betygar att de är lösningen på vår påstådda enfald. Det är ovärdigt och det är föraktfullt. Vi vet ju med oss att vi inte är sämre än andra folk och att man visst kan bygga ett land på oss. Så som det gjordes fram till massinvandringens början på 70-talet. Vi kan och vi vill!

Osökt kommer jag att tänka på en låt med Anders Glenmark som heter Bygg på mig. Texten finns nedan. Tänk dig den som ett budskap från den genomsnittlige svensken till vår förmyndare på gräddhyllan…

Bygg på mig
(Anders Glenmark)

du säger att du saknar en grund som du kan
bygga ett liv och en framtid på
men jag säger bygg, jag säger bygg på mig


du borde nog ha något som tål att gås på
nånting rejält man kan luta sig mot
så jag säger bygg, jag säger bygg på mig

lägg inte ner, lägg inte ner

lägg första stenen och bygg på mig
lägg inte ner, lägg inte ner
ta första steget och bygg på mig


du murar på sprickorna i fasaden
kanske den håller en vecka till
men jag säger bygg, jag säger bygg på mig


den är lika tunn som ett kaffefilter
precis när som helst kan den rasa ihop
så jag säger bygg, jag säger bygg på mig

lägg inte ner, lägg inte ner

lägg första stenen och bygg på mig
lägg inte ner, lägg inte ner
ta första steget och bygg på mig

lägg din tid på mig

bygg din tid på mig

Inga kommentarer: